Emilia Blom
UI/UX Design, Content Strategy & Illustration

blog

Blog

Du skämtar?

Härom dagen snubblade jag över sajten krrb.com, en handelsplats för grannar. Tjänsten fungerar ungefär som Blocket, fast med mer fokus på säkerhet och förtroende grannar emellan. Namnet är en “startupifiering” av ordet kerb, som betyder trottoarkant och tanken är att låta användaren köpa, få, sälja eller skänka saker av/till människor som befinner sig mer eller mindre runt hörnet.
Det som slår mig när jag surfar runt och inspekterar tjänsten är hur otroligt effektivt det kan vara att använda humor i webbcopy som ett verktyg för att förmedla en postitiv användarupplevelse. För den som vågar vill säga. Humor är svårt att bemästra, särskilt i kontexten av en corporate sajt eller tjänst, som både ska vara användbar, informera och sälja. På Krrb har man i alla fall lyckats med konststycket att inge ett seriöst intryck och samtidigt få mig att dra rejält på smilbanden.

Eftersom tjänsten inte används i Sverige än hittar jag inga grannar att byta grejer med. Istället för att ge mig ett tråkigt “no results”-meddelande möts jag den här fina hälsningen:

När jag ger mig på att använda slidern uppe till höger för att se om det eventuellt finns några Krrb-användande grannar lite längre bort (i resten av Europa) talar verktyget inte bara om för mig hur långt jag skulle behöva resa till de eventuella sökträffarna utan den ifrågasätter även min intention att vilja ens försöka ta mig dit bara för att få gå på spontanloppis. Vid 155 miles frågar slidern muntert om jag skämtar. Skämtar du?