Emilia Blom
UI/UX Design, Content Strategy & Illustration

blog

Blog

Chrome Web Store. Kejsarens nya kläder?

I måndags öppnade Google’s Chrome Web Store, en butik för appar till webbläsaren Chrome. Google förhandskontrollerar inte apparna utan vem som helst kan bidra till butiken. Några av apparna kostar pengar, många är helt gratis. Det hela fungerar på så vis att användaren “installerar” appen i sin webbläsare, varpå det i sann Apple-anda dyker upp en ikon på webbläsarens startfönster, likt ett bokmärke. I själva verket är det inget annat än en länk till en sajt. Apparna är nämligen inga program i den bemärkelsen utan webbplatser, tillgängliga från de flesta moderna webbläsare. Fördelen med många av dem är att de integreras med ens Googlekonto, vilket öppnar upp för smidiga funktioner som tillgång till adresser och dylikt. Den chrome-app som kanske fått mest uppmärksamhet är NY Times for Chrome. Med hjälp av HTML5 erbjuder den en otroligt skön läs- och blädderupplevelse, till gränssnittet mycket lik sin iPad-motsvarighet, som även den är gratis. Skillnaden är att iPad-appen ÄR en app, medan Chrome-appen är en appifierad sajt, om än med anpassningar för muspekaren.

Ett annat exempel är NRP (National Public Radio). Deras Chrome-app ser nästan exakt likadan ut som iPad-appen. Båda är gratis. Den ena är en webbplats, den andra en native app.

Ett exempel som skiljer sig en aning från de ovan nämnda är Huffington Post Newsglide, som chrome-appen kallas. Den har ett helt annat gränssnitt än iPad-appen, kanske till och med lite snyggare. Det vore intressant att testa den med en iPad.

Det hela kan kännas en aning märkligt, med tanke på att chrome-apparna egentligen bara är vanliga webbplatser, som med hjälp av touchinspirerad design och avancerad HTML5 ger en “appifierad” upplevelse. Många av dem fungerar dessutom väldigt bra på iPad. Vad är då poängen med det hela kan man fråga sig.

Har Google lanserat en sajt-store? Ska vi betrakta draget att om-paketera vanliga innehållssajter och onlinetjänster som appar som en strategi att försöka öka betalningsviljan hos användarna? Genom att förbättra upplevelsen av tjänsten ökar värdet och därmet också viljan att betala pengar för att få tillgång till den. Men hade det inte varit finare att istället göra en redesign av nytimes.com? Antagligen får man mer publicitet genom att lansera en app till...