Emilia Blom
UI/UX Design, Content Strategy & Illustration

blog

Blog

Klotter med betydelse

I mellanstadiet fick jag vid ett flertal tillfällen skäll av vår klassföreståndare för att jag "satt och ritade i stället för att lyssna på lektionerna". Jag förstod ingenting. Jag lyssnade ju uppmärksamt hela tiden. Att jag ritade samtidigt hade inget med saken att göra, det hjälpte mig ju snarare att koncentrera mig på det jag hörde. Teckningarna kanske såg ut som seriegubbar, blommor och konstiga bokstäver, men bilderna fungerade faktiskt som inspelningar av allt fröken hade sagt under lektionen. Men det fattade ju inte hon och mitt tolvåriga jag kunde inte argumentera för att få rita gubbar och mönster som jag ville, eftersom jag inte var medveten om att teckningarna stöttade min inlärningsprocess. Jag fick snällt packa ner ritboken i bänken igen och sitta och stirra på en punkt mellan frökens ögon och försöka se ut som om jag lyssnade. Men på universitetet lärde jag mig att använda mitt behov av att teckna för att på ett strategiskt sätt sammanfatta stora mängder tentastoff. När jag för tre år sedan rensade ut bland mina gamla föreläsningsanteckningar slogs jag av att de för den oinvigde måste se ut som rena rama telefonklottret. Men för mig är bilderna fyllda av betydelse. Jag kan titta på blommorna, rutmönstren och ansiktena och faktiskt minnas i stora drag vad som sas på just den föreläsningen - år 2003. Därför blir jag riktigt glad av att fler och fler börjar få upp ögonen för fenomenet som kallas Visual Note-Taking och även Graphic Recording. Det har till och med blivit ett etablerat yrke. Några av mina personliga favoriter, gurus och inspirationskällor inom "genren" är Anna Lena Schiller, RSAnimate och Scriberia och Image Think. Det finns många fler därute och jag blir lika glad varje gång jag hittar någon som faktiskt lyckas försörja sig på att rita det som skolfröken säger framme vid katedern.

Ray Kurzweil: The Web Within Us - When Minds And Machines Become One

Bike