Emilia Blom
UI/UX Design, Content Strategy & Illustration

blog

Blog

Vad är problemet?

frågetecken När det är dags att komma på suveräna och innovativa lösningar är det lätt att hals över huvud kasta sig in i roliga idémöten och visionära dagdrömmar. Det är som att vara lite nykär i de tankar och idé-embryon som tar form redan på det första spännande spånmötet när alla är glada och entusiastiska inför det nya projektet. Let's face it, det är roligare att befinna sig i idégenereringsfasen av en designprocess. Problemet är att vi glömmer bort problemet. Och det kan leda till att de lösningar vi kommer på är helt irrelevanta.

Luke Wroblewski slår huvudet på spiken när han skriver:

Whoever can frame the problem best, is the most likely to solve it.

Jag tror som Luke att vi har mycket att vinna på att våga befinna oss i den fas som kan kallas analys eller definitionen av ett problem. Om vi betraktar design som ett strategiskt verktyg då måste vi även låta vår arbetsprocess spegla det. På så sätt kan vi även öka effektivitet och minimera risker.

Intressant läsning om olika typer av desginprocesser finns för övrigt i Hugh Dubberly's beta-bok How Do You Design?

User experience design kan bidra med att definiera problem ur ett holistiskt perspektiv istället för ett ensidigt affärsperspektiv. Lösningen på problemet gömmer sig ofta i kopplingarna mellan marknad, affärsmål och användarnas, alltså kundernas drivkrafter och beteenden.