Emilia Blom
UI/UX Design, Content Strategy & Illustration

blog

Blog

Designad för att hackas

Toy Guitar Hittade detta utomordentliga citat idag:

Products sometimes behave in unexpected ways. Some ways are delightful, like when you discover that shaking your iPhone “un-does” your last action. Some are disturbing, like when robot servants rebel against human oppression.

Dan Brown i en intervju för Johnny Holland Magazine.

Det handlar om att vi aldrig kan förutse hur människor faktiskt kommer använda våra tjänster och produkter oavsett hur genomtänkt vi har designat dem.

Det fick mig att tänka på detta inlägg som handlar om just hackade produkter. Infallsvinkeln är att det är bra om du får din produkt modifierad och hackad. Helst ska du bygga din produkt så att den är lätt att ändra på. Man kan nämligen öka sina chanser att få sin produkt hackad om man redan från början inkluderar och öppnar upp funktioner/element som vid en första anblick kanske inte tillför ett omedelbart värde för produktens huvudsyfte, men som någon annan kan tänkas hitta en användning för.

Det jag gillar med det inlägget är att en hög grad av hackningsbarhet beskrivs som något positivt. Att kollaborativa innovationsprocesser som startar hos användare och kunder tillskrivs ett värde lika stort som top-down-styrt skapande. Massinnovation är ett annat begrepp för detta fenomen - jag har skrivit om det här tidigare. Två fina exempel på detta är Kinecthacks och IKEA Hackers.